Mat

Publicerad 2011-02-25 11:19:01 i Allmänt

Har aldrig gjort någon riktig gryta tidgare, men har ofta sett mycket prisvärt kött som skulle passa perfekt för en gryta. Så när jag var och handlade förra veckan så kom det med drygt 1kg grytbitar.
Så ikväll ska jag testa att göra en Boefuf Bourguignon, hoppas att det blir gott :)

Måste få lite nya ideér på recept så det här blir en bra start, skulle vara skönt att komma på lite nya goda rätter som man kan göra storkok på. Känner att vissa vardagar så har vi ingen tid att laga mat och då är det skönt att kunna ta fram något färdigt ur frysen, men hel/halv fabrikat köper vi sällan utan det ska vara hemmagjort.

Nu ska vi desstom köra 1 månads lacosfritt för Jennifer. Så det är bra för min del också, jag slarar alldeles för mycket. Mår mycket bättre av lactosfritt men klarar lactos i viss mån, så det är så lätt att slarva.
Var hos läkaren igår och då bestämde vi att vi kör 1 månad nu med att utesluta lactos, tog även blodprov för lactos men det visar endast resultat om man är extremt känslig. Märker vi skillnad eller fortfarande är osäkra om 1 månad (och blodprovet inte visade något) så får vi förhoppningsvis remiss till Karolinska. Där kan dom göra ett belastningstest, då får man fram om man är känslig för lactos men det viktigaste är att dom får fram HUR känslig man är. Om det räcker med låglactos kost, lactosfritt, om det fungerar i matlagning (uppkokat) eller ej.


På tal om mat så kikade jag på lite matbilder som jag hade på datorn.
Detta är en rätt som jag gärna äter snart igen, ett recept från ett program ur Halv åtta hos mig.
Vi provade det i höstas och sedan blev det även denna varmrätt på Nyårsafton.





Helstekt lammytterfile, smörstekta kantareller (i tv programmet så hade dom sockerärtor istället) whiskeysmörsås och en potatisgratäng med chevreost i.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nettan

Hej Välkomna hit till min blogg! Jeanette heter jag och är 25 år, bor Norr om Stockholm i Upplands Väsby. Har tillsammans med min sambo Magnus två barn, Jennifer 7 år och Hampus 4 år. Familjen är i fokus här i bloggen, allt vad det innebär med 2 underbara, busiga och härliga barn.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela