Jag funderar seriöst på att skippa bilen

Publicerad 2011-08-06 23:03:42 i Allmänt

Varför ha en bil när de bara strular och kostar massa pengar? Nu funderar jag allvarligt på att skippa bil helt och hållet, men vet att jag skulle ångra mig ganska så snabbt....
Körde ut till landet igår för att jag och Magnus jobbar lördag och söndag, jag stannade där tills imorse. På vägen till jobbet så gjorde jag ett stopp i Åkersberga på macken för att tanka. Men sen kom jag inte längre...........
Hade bilen inne på service igår, allt var okej men de konstaterade ett fel på växellådan. Jag hade innan sagt att jag varit med om att den lagt sig i neutral när jag har kört plus att de hade fått upp en varning om just växellådan när jag bokade servicetiden. Vår bil hade tydligen just den felkoden som Toyota har gått ut med att det är ett fel på, så det skulle gå på en garanti. Tydligen ett ganska stort arbete som skulle gå på en massa pengar så det kändes ju skönt att det går på garanti. Vi skulle höra av oss nästa vecka för att boka in en tid för växellådan då det skulle ta ca. 2 dagar att åtgärda felet.
Så nu imorse så ville växellådan inte mer, den la sig i neutral när jag skulle ifrån macken. Startade om bilen som jag gjort förut när det här har hänt men ändå så ville den inte, fick till slut i växeln så jag kunde köra framåt men kom bara några meter. Satt ett par minuter till och kom sen några meter till inna den la sig i netutral.
Ringde min mormor i lite smått panik, hon var den enda jag kunde komma på var vaken och helt körduglig före kl.9 en lördags morgon. Hon var vaken och kom genast och hämtade upp mig, vad hade jag gjort utan henne?
Jag hade min första öppning på jobbet idag, som tur var så var jag ute i god tid så jag kom till jobbet ca.9.50 och vi öppnar kl.10
Fick lämna in nyckeln i kassan på macken och även lämna vagnen inne på lagret, min farfar kom och hämtade vagnen sen under förmiddagen. Det var han som kom på det där med vagnen, jag hade inte en tanke på att den låg i bakluckan.
vilken tur att vi hade Toyota assistans nu, de bärgade bort bilen till närmsta verkstad utan kostnad.
Nu står bilen i Åkresberga och vi blir väl uppringda på måndag morgon, hoppas att de kan fixa felet där på garantin så vi inte måste få iväg bilen till Europeiska motor.
funderar på att då vi åker för att hämta ut bilen i Åkersberga att lämna något som tack till tjejen på Shell, hon var verkligen jätte trevlig och hade inte alls beövt engagera sig så mycket som hon gjorde.

Får ta tag i att kontakta Länsförsäkringar imorgon, hoppas att vi får ersättnining nu när vi är utan bil, eller hyrbil den tiden som bilen är på verkstan. De hade hunnit stänga när jag ringde idag, hade inte riktigt tid när jag satt på jobbet.
Just nu är jag bara så less på allt som har med bilar att göra, men samtidgt  väldigt glad att vi har toyotan och assistansservisen istället för gamla volvon och själva fått bogsera bort bilen.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nettan

Hej Välkomna hit till min blogg! Jeanette heter jag och är 25 år, bor Norr om Stockholm i Upplands Väsby. Har tillsammans med min sambo Magnus två barn, Jennifer 7 år och Hampus 4 år. Familjen är i fokus här i bloggen, allt vad det innebär med 2 underbara, busiga och härliga barn.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela