Lite omtumlandestart på dagen

Publicerad 2011-07-01 10:51:52 i Allmänt

Gick till dagis vid 9 tiden idag för att lämna barnen precis som vanligt.
Vi har varit lediga sen i måndags, båda jag och barnen så vi hade inte så stor koll på vad som hände där i veckan.
Den här veckan har vi fått höra ett par tråkiga saker som hänt, men tyvärr verkade det inte ta slut där.
Ni kanske hört och läst om en 5-årig flicka som blev påkörd i Spånga i södags kväll, jag hade iallafall gjort det men så mycket om flickan sa dom inte. Idag vid lämningen fick jag veta att det var en av Jennifers dagiskompisar, de gick på samma avdelning fram till i vintars då alla -05:or slogs ihop till en avdelning.
Peronalen hade fått veta det i måndags och sedan under veckan pratat med barnen om det, men Jennifer hade ju inte fått veta något då hon vrit ledig.
Idag skulle alla tjejer på avdelningen där hon gick gå på begravningen, så det var lite dyster stämmning på dagis. Dom hade stält upp ett bord i personalrummet med lite foton och hennes portfoliopärm och blommor, även en låda där barnen hade fått rita en varsin teckning om dom ville. Senare idag så skulle föräldrarna och syskonen komma och hämta det. Lillasyster går också på samma dagis och avdelning.
Undrar så hur Jennifer tog det, var inte en av hennes närmaste kompisar men dom har gått på samma avdelning ganska länge. Hon följde med och tittade på minnesbordet dom hade stält upp och så sa jag att hon fick måla en teckning om hon ville. Hon viste inte om hon ville men skulle fundera på det, vi sa att det bara var att säga till någon fröken så kan dom antingen gå med henne och lämna den eller så kan fröknarna gå dit med den. 


När jag hörde om olyckan i söndags/måndags så lät det ju självklart hemskt att en liten tjej blivit påkörd, men samtidgt så var det "långt" bort. Ingen sa något om att flickan kom i från Väsby. Hade man hört att det hänt någon i väsby något liknande så hade jag förmodligen hela tiden haft i tanken att det faktiskt kan vara en kompis till mina barn, men nu tänkte jag aldrig den tanken.
Hoppas personalen tar sig igenom dagen, de var väldigt nedstämda och ledsna,de måste ju samtidgt hålla humöret uppe för att ta hand om alla barn och berätta om vad som hänt för alla föräldrar. 
De berättade att det var många barn som varit lediga i veckan pga. det som hänt, så det va inte så många barn där idag iallafall.

 

Kommentarer

Postat av: cia

Publicerad 2011-07-01 11:39:09

Åh, fy.... Jag träffade på Arja häromdan. men hon cyklade så vi pratade inte nå särskilt. vet du nåt om hur alla barn har reagerat? och jennifer?

Postat av: Nettan

Publicerad 2011-07-01 12:39:52

Pratade inte med någon personal från Röd, där flickan gick utan med Anki och några andra fröknar som vi träffade på i korridoren. Pratade just om hur barnen tog det med en fröken från en annan avdelning (som ingen av mina barn haft så jag kommer inte på hennes namn) Hon sa att barnen hade reagerad med lite balndade känslor, de flesta tog det väldigt bra. Barnen jämförde jämförde med djur, blommor m.m. Även om barnen kanske inte pratade om det så mycket i sig så hörde personalen att de kom upp i lekar och kom in på det i andra dialoger.

Men sen vet man ju inte hur de tänker när de inte är med sina kompisar på dagis, kanske blir en del funderingar hemma.

Dom hade iallafall gjort det jätte fint med minnesbordet och barnen som ville fick gå in och titta och lämna en teckning.

Tänkte precis på personalen på Röd och hur jobbigt dom måste ha det nu när dom är på begravningen med hennes kompisar. Inte en erfarenhet man vill ha direkt.

Hoppas familjen får så mycket stöd det bara går.

Postat av: Nettan

Publicerad 2011-07-01 13:31:24

Förmodligen dom barn som var närmast kompis med henne som varit hemma nu i veckan.

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nettan

Hej Välkomna hit till min blogg! Jeanette heter jag och är 25 år, bor Norr om Stockholm i Upplands Väsby. Har tillsammans med min sambo Magnus två barn, Jennifer 7 år och Hampus 4 år. Familjen är i fokus här i bloggen, allt vad det innebär med 2 underbara, busiga och härliga barn.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela