Rese tips!

Publicerad 2011-09-20 16:35:51 i Allmänt

Hittade en rolig tävling på Vings hemsida, så varför inte delta? :)

Ämnet för månadens tävling är "Min bästa storstadssemester" och än så länge så har det inte blivit så många storstadssemestrar för min del men det kommer :)
Snart ska vi till Dublin men det är efter att den här tävlingen gått ut.

Något jag absolut kan rekomendera och tipsa om är Palma Stad! Här hittar man allt och lite till :)
En stad med allt vad det innebär, gamla delen med små mysiga gränder, charmiga cafeér, tapasbarer, hantverksförsäljning m.m.
Nyare delen med trendiga butiker, barer och discotek. köp en glass och ta en promenad längst med hamnen, finns en hel del lyxbåtar där kan jag lova. Katedralen är någonting man absolut inte får missa, inte så svårt att hitta den heller då den verkligen är något extra.


Katedralen

Tycker om kontrasterna mellan storstadspulsen i hjärtat av Palma stad och närheten till de idylliska badorterna bara några kilometer ifrån.


Gränder inne i Palma stad

Hotellen har ofta en härlig havsutsikt men tyvärr så är det inga badstränder inne i staden. Hotellen har ofta pool, en del på innegård eller så finns den på taket. Vill man bada i havet så får man bege sig ut mot Palma Nova eller Playa de Palma. Går snabt och enkelt med taxi eller så finns det bra bussnät om man vill ta en lokalbuss. Lokalbussar finns det gott om även om man vill ge sig iväg på längre utflykter. Hyrbilsfirmor finns det också gott om, eller så kan man fixa hyrbilen redan hemifrån när man bokar resan.
Att ta sig ut till en badort rekomenderar jag verkligen om man åker under sommarmånaderna, blir gabska så varmt annars att gå inne i stan hela dagarna. I de närliggande orterna Palma Nova och Playa de Palma så har man jätte härliga sandstränder och klart vatten. Längs med stränderna så har man starndpromenad med trevliga butiker och restauranger som ligger på rad.
Vill man så kan man kombinera ett par dagar inne i Palma stad och sen ett par dagar i en lugnare badort.



Här är stranden i Alcudia, perfekt för en dagsutflykt om man vill komma iväg för lite sol och bad. Eller så kan man ta några dagar på vardera ställe. På bilden ovan ser ni Vings egna Sunwing Resort i bakgrunden, det består av flera byggnader och har verkligen allt och lite till med ett perfekt läge både till shopping, historia och stranden såklart!

Åh vad jag längtar tillbaka! Har varit på Mallorca väldigt många gånger och det är alltid lika härigt att komma tillbaka.
Fördelen med att bo i Palma är att man har kort transfer mellan hotellet och flygplatsen. Flyger gör man också jätte smidigt till Mallorca, finns flera dirketflyg att välja på även om man åker reguljärt. Tar ca.3,5 timme.

Tyvärr så har jag inga privata bilder på dator från Mallorca, de har försvunnit... :(
Men om ni går in HÄR så hittar ni flera lockande bilder och mer fakta om resmålet.

Ställ gärna frågor om det är någonting ni vill veta mer om!



Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nettan

Hej Välkomna hit till min blogg! Jeanette heter jag och är 25 år, bor Norr om Stockholm i Upplands Väsby. Har tillsammans med min sambo Magnus två barn, Jennifer 7 år och Hampus 4 år. Familjen är i fokus här i bloggen, allt vad det innebär med 2 underbara, busiga och härliga barn.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela